|
|
|
|
Esimese
millenniumi lõpp: ootused, lootused ja tegelikkus
PRIIT RAUDKIVI (1954)
ajaloolane, Ajaloo Instituudi direktor. |
|
|
Aastatuhandevahetus on ukse ees. Kära on üksjagu: meid ootab
ees infotehnoloogiline kataklüsm, tegevust on hoogustanud
ususektid, millest enamik ei kuuluta küll just maailmalõppu,
kuid suuri muutusi inimkonna elus ometi. Üha enam räägitakse
meie emakese maa abitusest, juhul, kui otse meie suunas
peaks tormama mõni suurem meteoriit. Leidub neidki, kes
arvavad teadvat maad tabava katastroofi täpset aega ja millenniumivahetus
sobib selleks suurepäraselt.
Ent euroopa ühismälu peaks juba mäletama üht aastatuhandevahetust.
Tõsi küll — kui võrrelda ajaloolist ühismälu inimmäluga,
siis on ka sellele iseloomulik väsimine, lünkade tekkimine
ning ergastegi emotsioonide tuhmumine. Ent ikkagi! Milliste
lootuste ja ootustega mindi sellele meie jaoks kahtlemata
tähendusrikkale sündmusele vastu tuhat aastat tagasi? Sellele
küsimusele pole kerge vastust anda. Aasta 1000 on ajaloolase
jaoks väga kauge aeg. Selle kirjeldamiseks napib allikaid,
rääkimata siis tolleaegse inimese mõttemaailma finesside
mõistmisest. Vaadates asjale läbi ajaloolase prillide ja
lähtudes ajalookirjutuslikust traditsioonist, selgub, et
väga palju oleneb sellest, milliseid prille — kas pluss-
või miinusmärgiga, roosasid või tumepruune — kasutada.
Tavaline või dramaatiline?
Esimese millenniumivahetuse historiograafiale pani aluse
prantsuse ajaloolane Jules Michelet. Tema avaldas
19. sajandi keskpaigas arvamust, et millenniumivahetus tuhat
aastat tagasi kujutas endast Euroopa ajaloos dramaatilist
ajajärku, mida iseloomustasid ülespiitsutatud emotsioonid,
apokalüptilised ootused jne. Sajandi teisel poolel lahvatas
tema arusaamade vastu terav reaktsioon. Ajalooteaduslik
tunnetus oli muutunud kriitilisemaks (vahest ehk liigagi)
ning kõik J. Michelet’ kirjeldused kuulutati romantismiajastu
traagilise ning heroilise maailmakäsitluse viljadeks. Asemele
pakuti arvamust, et aastatuhandevahetus oli täiesti tavaline,
nagu iga teine aastavahetus, mitte aga kardetud või siis
ka oodatud pöördepunkt inimühiskonna arengus. Kriitiline
ajalooteadus põhjendas oma seisukohti sellega, et faktoloogia
tasandil pole J. Michelet’ kujundatud pildil lihtsalt katet.
Viidati ajaarvamises valitsenud segadusele ja eriarvamustele
tolleaegse intellektuaalse eliidi seas. Vaieldi ju isegi
selle üle, millal Kristus sündis. Intellektuaalide vastaspoole,
talupoegade, elu kulges niigi loodusega ühes rütmis ning
neil polnud ristiusu vaidlusalusest kronoloogiast õieti
aimugi. Väideti, et kui üldse millenniumivahetusest kui
suursündmusest ja selle võimalikust kajastusest ühiskonnas
rääkida, siis igatahes ei tule pidada silmas konkreetset
aastat, vaid pikemat, pea sajandipikkust perioodi.
Uus revisjon
Romantismist mõjutatud ajalookirjanduse arvamuse purustamine
oli justkui lõpule viidud. Kui millenniumivahetusest räägiti,
siis piirduti väidetega, et müütide jutustamisega ajaloolise
tõe pähe on ammu lõpparve tehtud. Ometi on viimase viiekümne
aasta ajalooteadus jälle päevakorrale tõstnud revisjonivajaduse.
Asi on nimelt selles, et tükkhaaval kokkupandavas mosaiigis
on siiski tunduvalt enam tõendeid apokalüptilistest meeleoludest
aasta 1000 ümber, kui seda arvata võib. Või õigemini: see
oli siiski omaette ja üsna eriline ajajärk Euroopa ajaloos.
Seda toetavad tähelepanekud, et apokalüpsiseootust ja radikaalsete
murrangute saabumise prohvetlust on Euroopa ajaloos aeg-ajalt
ikka ette tulnud.
Ootusärevus
Andmata õigust ühele või teisele leerile, olgu siinkohal
ära toodud mõningad faktid perioodist 950-1033, mis peaksid
viitama asjaolule, et kristlik maailm siiski elas teatud
ootusärevuses ning et see vajutas vähemalt regiooniti ühiskonnale
oma pitseri. Aluseks on võetud eelkõige kaasaegsete tähelepanekud.
1. Auxerre’i piiskop (Prantsusmaa) kirjeldab oma
kirjas Verduni piiskopile ungarlaste seas perioodil 950-980
levinud maailmalõpuootustest.
2. Teoses "Antikristuse teod" maalib
10. sajandi keskel tegutsenud Hollandi kirjamees Adso
van Montier-en-Der pildi hirmust, mida rahvas aasta
1000 saabumisega seoses tundis.
3. Aastal 965 ilmub Pariisi jutlustaja, kes kuulutab,
et aastal 1000 pääseb maailmas võimutsema Antikristus
ning õige pea pärast seda saabub viimne kohtupäev.
4. Aastal 989 saab taevas nähtavaks Halley komeet,
mis külvab paanikat ning õudu.
5. Aastatel 990-1010 kuulutavad Aelfric
ja Wulfstan Britannias Antikristuse saabumist ning
sellele peatselt järgnevat viimset kohtupäeva.
6. Aastail 994-995 tabab Saksimaad katk ja näljahäda
ning sureb palju inimesi, mida tõlgendatakse kui Jumala
poolt saadetud nuhtlust. Seda võimendab teade ebardlike
kehavormidega lapse sünnist.
7. Paar aastat enne millenniumivahetust rüüstatakse
mitmel pool Prantsusmaal kirikuid, sest peagi pole ilmalikku
vara mitte kellelegi vaja.
8. Aastal 1000 veedab keiser Otto III nädalaid
ja kuid viimse kohtupäeva kuulutajate seltsis. Ta näeb
visioone ning saab Jumalalt endalt ülesande keisririigi
uuendamiseks — renovatio imperii romani.
9. Prantsusmaal ja Itaalias vallandub enneolematu
ketserluselaine. Kirik interpreteerib seda kui Antikristuse
mõju.
10. Aastail 1005-1006 on Euroopas suur näljahäda,
mida seostatakse apokalüpsisega.
11.
Aastal 1006 on taevalaotuses jälle näha kummalisi märke
(supernoova). Päike värvub tumepunaseks ning keeldub kolmel
päeval ennast näitamast, mida peetakse surma ja katku
endeks.
12. Aastail 1009-1010 laseb kaliif al-Hakim
hävitada Jeruusalemmas Püha Haua, millele Euroopa reageerib
valulikult, pidades seda kindlaks märgiks maailmalõpu
lähenemisest. Järgnevalt kimbutatakse juute, keda süüdistatakse
Õnnistegija surmas. 1022. aastal leiab OrlJans’is aset
esimene suurem ketserite põletamine, mida mitmes allikas
seostakse maailmalõpu meeleoludega.
13. Aastail 1026-1027 toimub massiline palverännak
Jeruusalemma.
14. Aastal 1028 leiab aset uus taevane veresadu,
seekord Akvitaanias.
15. Jeesuse kannatuse ja ristisurmaga seoses oodati
maailmalõppu ka aastal 1033. Eriti Prantsusmaal levis
sellega seoses nn. Jumalarahu liikumine — Pax Dei
— soov taevane rahu ja õiglus maa peal teoks teha.
Näidetest
peaks piisama, et olla vähemalt ettevaatlik meie ajaarvamise
esimese millenniumivahetuse hindamisel mustvalges süsteemis.
Katsudes summeerida võimalikult erapooletult praegusi seisukohti
selles küsimuses, võiks ehk toonitada järgmist.
1. Pax Dei oli fakt. Kuigi taevane rahu ja õigluseriik
maa peal ei realiseerunud ning elu ise sellesse üsna kiiresti
korrektiive tegi, võib seda nähtust interpreteerida nii
ehk teisiti: J. Michelet’ leeri asununa kui ootusi,
et millenniumivahetus oli kaasaegsete jaoks tähendusrikas
aeg täis lootusi. Ent oma plusspunkti saavad ka ta oponendid,
kes kasutavad seda argumendina tema seisukohtade vastu,
ning väidavad, et vägivalda polnud.
2. Perioodi, millest näiteid tõime, iseloomustab tõeliselt
võimas ketserluse laine kogu Euroopas. Seda nähtust võib
samuti interpreteerida mitut moodi. Kiriku seisukohalt seostades
Antikristuse mõjuga, hereetikute vaatenurgast aga hoopis
Jeesuse teise tulekuga, mida pikisilmi oodati ja milleks
ennast omal viisil ette valmistati.
3. Järsult tõusis päevakorrale n.-ö. juudiküsimus, mis on
ristiusulises maailmas kriisiaegadel alati aktualiseerunud.
Oodatud-kardetud Antikristus pidi olema juudisoost valemessias.
Ka sellel perioodil muutus juutide ja kristlaste vahekord
äärmiselt teravaks ning kulmineerus mitmel pool juudivastase
vägivallaga ning juutide vägivaldse ristiusku pööramisega.
4. Järsult suurenes tähelepanu Kristuse elu ja kannatusega
ning ristiusu traditsiooniga seotud nähtuste (pühade säilmete
kultus, palverännakud Jeruusalemma jne.) vastu.
5. Millenniumivahetusel ilmneb väga selgesti nii ilmalike
kui ka vaimulike püüe ristiusulise vagaduse poole. Paljud
kroonitud pead ja aadlikud jäävad ajalukku kui äärmiselt
pühad inimesed. Kõrgest soost ilmalikud asusid elama kloostritesse
või muutsid oma ellusuhtumist sellisel määral, et neist
said lausa pühakud. Kirik sai väga palju kingitusi. Uusi
kloostreid ja kirikuhooneid kerkis nagu seeni pärast vihma.
6. Ettekujutus Jeesusest tegi just sellel ajal läbi muutuse.
Õnnistegija kvaliteetidest leidis rõhutamist tema inimlik
olemus. Jeesus muutus reaalselt elanud ajalooliseks kujuks,
kelle jalajälgedes lihtsurelik käia soovis ning keda oli
võimalik jäljendada.
Ilmselt ei ole kokkuvõtva ja objektiivse hinnangu andmine
1000 aastat tagasi valitsenud meeleoludele üldse võimalik.
Kuid tähelepanelikum võrdlus nüüdisajaga oleks ometi omal
kohal. Kas või seepärast, et inimloomuse muutumise üle ühel
tuhandeaastasel ajalõigul mingilgi moel selgust saada.
tagasi esilehele ...
|
|
|