1 / 1 9 9 8   J A A N U A R  
 h o r i s o n t  
   
 I N I M E N E  L O O D U S  U N I V E R S U M
  KAHE KUHJA ÜLESANDED
Tõnu Tõnso
 
 
Ühel talveõhtul helises ootamatult Tarmukate pere uksekell. Ukse taga seisis ema vend Mihkel Naaskel, kes oli jäänud viimasest bussist maha ning palus öömaja. Külakostiks toodud pähklikoti andis onu lastele, kelle käes hakkas koti sisu kiiresti tühjenema.

Kui laste pähkliisu oli otsa saanud, siis nad palusid, et onu Mihkel, kes on ennegi toredaid peamurdmisülesandeid andnud, pakuks seekord välja mõne uue mängu. Seepeale laskis onu Mihkel lastel järelejäänud pähklid kotist välja kallata ning kahte ühesugusesse hunnikusse sorteerida. Et kotti oli jäänud ainult 14 pähklit, siis kummassegi hunnikusse sai neid 7.

Mängu reeglid olid järgmised:
Kumbki mängija hakkab kordamööda neist hunnikutest pähkleid võtma, kusjuures iga kord peab ta võtma kas ühe pähkli parempoolsest hunnikust, ühe pähkli vasakpoolsest hunnikust või ühe pähkli mõlemast hunnikust. Ka võib ta pähklite võtmise asemel tõsta ühe pähkli esimesest hunnikust teise või hoopis teisest hunnikust esimesse. Võidumees on see, kes võtab viimase pähkli.

Triinu ja Taavi proovisid koos mängida onu vastu. Onu võitis. Proovisid veel - ikka onu võitis, mängisid kolmandat korda - onu võitis. Ja nii nad proovisid pea kümmekond korda. Onu ei kaotanud kordagi. “Onu, miks Sa võidad alati?” küsis Taavi. “Ma ei pruugi sugugi alati võita. Kindlasti võidan ma aga ainult siis, kui ma teen esimese käigu.”

“Aga kuidas siis nii, kas ei ole ükskõik, kumb alustab? küsis Taavi. “Ei ole! Kui mõlemas hunnikus on 7 pähklit, siis see mängija, kes alustab, võib juhul, kui ta ei tee vigu, alati võita.”

“Nii et see, kes võidab, sõltub pähklite arvust kummaski hunnikus?” küsis Triinu.

“Sõltub küll,” vastas onu. “Kui alguses oleks mõlemas hunnikus olnud näiteks ainult kaks pähklit, siis oleks õige mängu puhul võidumeheks see mängija, kes käib teisena, s.t. see, kes ei pea tegema esimest käiku.”

Mõeldud - tehtud. Triinu ja Taavi proovisidki omavahel lihtsamat “kahe kuhja mängu”, jättes mõlemasse kuhja ainult kaks pähklit. Paari-kolme mängu järel oli selge — tõesti, alustaja kaotab.

Et see, kuidas saaks onu Mihklit võita siis, kui mõlemas hunnikus on rohkem pähkleid, jäigi laste jaoks arusaamatuks. Siis pakkus onu Mihkel välja teise mängu.

“Otsige välja malelaud. Selle malelaua nurgas olevale mustale väljale asetame etturi. Seda etturit hakkavad kaks mängijat kordamööda liigutama, kusjuures etturit võib igalt väljalt liigutada kas ühe sammu võrra edasi või kõrvale - tagasi liigutada ei tohi. Etturi lubatud liikumissuundi näed ka kõrvaloleval joonisel. Võitjaks osutub see, kes jõuab etturiga malelaua vastastippu.”



Pärast seda, kui Triinu ja Taavi olid mõned mängud mänginud, hakkas Triinu Taavit võitma. Seejärel proovis ta mängida ka onu Mihkliga. Kui Triinu alustas, siis onu kaotas, kui Mihkel alustas, siis kaotas Triinu.

“Paistab, et Sa oled uue mängu võitmise “nipi” selgeks saanud?” küsis onu Mihkel. “Jah olen. Ja paistab, et see mäng on väga sarnane meie eelmistele mängudele kahe kuhja pähklitega,” vastas Triinu.


Esimene ülesanne. Miks Triinu võis väita, et malelaua mäng ja kahe kuhja mäng on sarnased?

Teine ülesanne. Näita, et malelaual mängitud mängu võib õigeid käike tehes alati võita see mängija, kes teeb esimese käigu.

Kolmas ülesanne. Olgu mõlemas kuhjas 7 pähklit. Näita, et alustaja võidab pähklite äravõtmise mängu.


tagasi esilehele ...


 
Horisondi e-post - horisont@datanet.ee