|
|
|
|
Cho
Oyule šerpade ja hapnikuta
REIN
VESKIMÄE |
|
|
Kõik suured mäestikud — Himaalaja, Karakorum, Pamiir
ja Tjan-Šan asuvad Aasias. Seal on ka rohkem kui kakssada
üle 7000 meetri kõrgust mäetippu ja 14 kaheksatuhandelist.
Seitsmetuhandeliste otsa on suutnud korduvalt tõusta ka
eestlased, seda juba 1965. aastal, mil alustati Pamiiris.
Himaalaja kolossidest ei osatud nende retkede aegu isegi
mitte unistada, sest riigipiirid ja Moskva-poolsed takistused
tundusid tol ajal igavesti ületamatutena. Aga nüüd on teoks
saanud Eesti I Himaalaja ekspeditsioon, milles osales ühtekokku
üheksa mees- ja üks naismägironija: Ülo Kivistik, Jaan
Künnap, Ivar Lai, Raivo Plumer, Margus Proos, Tarmo Riga,
Arne Sarapuu , Tõivo Sarmet, Helme Suuk ja Riho Västrik.
Selle ekspeditsiooni juht oli Tõivo Sarmet, kel kõrgmägedes
käimise staazi oma kaaslastest kõige rohkem — 27 aastat.
Temaga ka järgnev jutt kaks kuud pärast seda, kui mees ise
kõrguselt maailma kuuenda mäe — Cho Oyu tipus (8201 m) Eesti
lipuga maailmale lehvitas.
Mägede poegade saatel
Kes on need inimesed, kes tahavad ja ka suudavad
jõuda kaheksatuhandeliste tippu?
Need, kel õnnestus esmakordselt niisuguste mägede
tippudele jõuda, said rahvuskangelasteks ja igavesti ülemaailmselt
tuntud isiksusteks. 1950. aastal avasid kaheksatuhandeliste
klubi prantslased Maurice Herzog ja Louis Lachenal
Annapurnal (8078 m). Uus-Meremaa mägironijast Edmund
Hillary`st on meist enamik kuulnud. Oli ju tema esimene,
kes koos šerpa Tenzig Norgayga 1953. aasta mais esimesena
Maa kõrgeima mäe Mount Everesti ehk Dzomolungma (8848 m)
tippu tõusis. Siis ja veel tükk aega pärast seda said niisuguse
ettevõtmisega hakkama vaid üksikud. Ja seda loomulikult
Nepaali põlise väikerahvast mägede poegade — šerpade abiga.
Eks praegugi ole need kõrgustesse pürgijad enamuses samuti
hea ettevalmistusega mägironijad, kes šerpadest naljalt
ei loobu. Kuid aeg on edasi läinud ja see, mis kunagi oli
jõukohane üksikutele, on tänaseks päevaks muutunud juba
kommertsettevõtmiseks — äriks. Need mäed on Nepaali ja Tiibeti
rahvuslik rikkus ning selle eest tuleb soovijail maksta
mäemaksu, transpordist ja muust teenindusest rääkimata.
Kui oled terve ja tunnetad endas jõudu niisuguseks katsumuseks
ning rahakott on kopsakas, siis võib iga mees-naine, ükskõik
kust ta on tulnud, kaheksatuhandeliste tippude poole minema
hakata, mis sellest, et see paljudel ei õnnestu. Aga lootus
jääb — küll šerpa “valge mehe” eesmärgile veab. Nemad ehitavad
üles vahelaagrid, kus peatuda ja aklimatiseeruda, nemad
kannavad üles enamiku varustusest ja toidust. Paljudel juhtudel,
vaatamata kulutatud rahale ja ajale, jääb tipus käimata.
Mõnikord võtab õnnetu juhus ja halb ettevalmistus ka elu.
800st Cho Oyule tõusjast on jätnud oma eluküünla sinna 23.
Et seda ei juhtuks, peavad mägironijad olema ikka hea füüsilise
ettevalmistusega inimesed, kel on vaja aklimatiseerumise
eesmärgil käia vähemalt kahe aasta tagant kõrgmägedes, et
organism ei unustaks ära toimetuleku hapnikuvaeses keskkonnas
ja madala rõhu all, ning et nad ka äärmuslikes tingimustes
suudaksid elada, ja kui vaja, siis ka kaljuseinal nööri
abil liikuda. Kuid ei seitsme- ega kaheksatuhandeliste otsa
ronita vahetpidamata mööda järsku mäenõlva, vaid valitakse
teekond, mida mööda saab minna ka vähemate oskuste ja väiksema
riskiga.
Himaalajal oma tundi ootamas
Eesti I Himaalaja ekspeditsioon sai teoks eelmise aasta
septembris-oktoobris. Millise marsruudi te valisite?
Loomulikult on Himaalaja puhul võimalik valida
mitmete tippude ja neile jõudmise marsruutide vahel, millest
mõned on lihtsamad, teised keerukamad. Et meie põhieesmärk
oli käia ära ülalpool kaheksat tuhandet, mida meil Eestis
peeti praktiliselt võimatuks, valisime Cho Oyu, ja mineku
sinna Tiibeti-poolsest küljest. Ühelegi nii kõrgele mäele
pole lihtne tõusta, siiski pidasime siiski seda mäge ja
marsruuti teistega võrreldes kõige vähem riskantseks. Ikkagi
esimene kord 8000list mäge võtta.
Ettevalmistused algasid aasta varem. Tuli koostada ajagraafik,
reisiplaan ja eelarve, läbida tõhus arstlik kontroll ja
järjekindlalt treenida, otsida sponsoreid, vaagida omi majanduslikke
võimalusi. Kõik on ju küllaltki kallis. Ja seetõttu jäi
nii mõnigi hea füüsilise ettevalmistuse ja tervisega potentsiaalne
tulija grupist eemale. Väljasõidukuupäevaks valiti 20. august,
Eesti Vabariigi taasiseseisvumise aastapäev. Kui see lõpuks
käes oli, istusime Tallinnas lennukile ning lendasime üle
Kopenhaageni ja Delhi Nepaali, et pärast kahenädalast aklimatiseerumistsüklit
Everesti jalamil, sõita maad mööda Nepaali-Tiibeti piirini.
Seal ootasid meid tellitud dziibid ja veoauto varustuse
vedamiseks. Nendega sõitsime Tiibeti kiltmaad mööda 5000
meetri kõrgusele, et ületada Himaalaja peaahelik (!). Esialgu
kulges reis piki teed, hiljem mööda juhuslikke autojälgi
kohani, kust autoga enam edasi ei pääse. Kuni selle paigani
kohtab ka püsielanikke. Sealt, mägironijaid teenindavast
nn. Hiina baaslaagrist (4750 m), algas teekond jakikaravaniga.
Jakiajajateks ongi kohalikud tiibetlased. Nemad ladusid
meie kraami karvaste, härgi meenutavate sarviliste selga,
kes nelja päeva jooksul, mil nad edasi-tagasi teel olid,
ei söönud ühtegi kõrt (rohtu pole seal üldse), ei joonud
tilkagi vett, ja magasid lumehanges. Kahe päevaga jõudsime
nende loomade saatel ja toel, ise mõistagi jalgsi, 5700
meetri kõrgusele, Cho Oyu alla — baaslaagrisse. See paik
asub niisiis pisut kõrgemal kui Elbruse tipp, mille otsas
käimine on juba ise kõva näitaja. Mõistagi on lumepiir seal
palju kõrgemal kui Kaukasuses ning baaslaagris olevad teiste
riikide esindajad, neid oli kusagil 80 ümber, võtsid isegi
päikest, sest päeva ajal oli seal päikese käes oma 20 kraadi
sooja. Öötundidel langes temperatuur paraku 30-40 kraadi
võrra.
Mida jakid kandsid?
Eks ikka meie kasinat varustust. Kui teiste samalaadsete
ekspeditsioonide varustus on kusagil poolteist kuni 10 tonni,
siis meil oli seda vaid poole tonni jagu. Kõige hädavajalikum
— kahekohalised telgid, magamiskotid, riided, jalanõud,
toiduained, gaasipriimused, mägironimisriietus, raadiosaatjad
ja isklikud tarbed. Teiste laagris olijate ümber sebisid
kokad ja kokapoisid, šerpad ja arstid-õed, nõunikud ja treenerid,
meie teenindasime end ise. Neil olid kaasas kõik, alates
gaasigeneraatoritest ja köögitelkidest ning lõpetades klapptoolide
ja söögilaudadega. Meie valmistasime endale söögi ise ja
sõime lageda taeva all, saades seetõttu külge venelaste
nimegi. Rikkamad, peamiselt tulnukad mujalt maailmast, olid
aklimatiseerumise tarbeks juba kuu aega baaslaagris viibinud
ja sealt kõrgemal asuvates vahelaagrites käinud. Kuid tipule
ei olnud veel keegi tõusnud. Oodati parajat ilma, mida meiegi
olime püüdnud tabada.
Kas teil polnud siis vaja uue koha kliimaga harjuda?
Meie aklimatiseerusime Mount Everesti jalamil,
samuti kõrgemal kui 5000 meetrit. Nimelt enne sõitu Tiibetisse
käisime Nepaalis olles ära ka hiiglase jalamil, sest maailma
kõrgeim mägi on mägironijale sõna otseses mõttes püha paik,
mida tuleb võimaluse korral kas või eemalt vaadata. Sest
mine tea, kas sinna kanti õnnestub enam minna. Everesti
baaslaagrisse panime püsti neli telki ja heiskasime ka Eesti
lipu.
Mida selle ilma ajastamise all mõelda? Kas parajat
aega on võimalik ka ennustada?
Loomulikult. Teatakse täpselt, millal India ookeanilt
mussoonid saabuvad ja millal lõpevad. Teisi sõnu, millal
saabuvad pilved, mis Himaalaja mäeahelikuga põrkudes, oma
sisu lume või vihmana alla puistavad. Säärane olukord kestvat
prognoosi järgi noore kuu loomiseni oktoobris. Möödunud
aastal langes see aeg 5. oktoobrile. Mussooni lõpukuupäev
oli lausa päeva täpsusega kirjas. Meie seda küll hästi ei
uskunud, aga.... Mussooniperioodid on hommikuti taevas tavaliselt
vaid kergelt pilves, kuid pärast lõunat võib hakata sadama
ja tõusta väga tugev tuul. Tipu vallutamine on siis raskendatud,
sest hommikupoolse valge ja selge ilmaga seal ära käia ei
jõua, oht on jääda saju kätte. Viimane 700meetrine tõus
ja laskumine võib kesta kümmekond tundi, ning vägagi tõenäoselt
algab pärast lõunat lumesadu, mis halvab nähtavuse. Külma
on siis 30-40 kraadi, mis aga 15 meetrit sekundis puhuva
tuule korral on sama hea, kui vaikse ilmaga oleks külma
üle 60 kraadi. Niisugustes tingimustes tippu jõudmiseks
tuleks teele minna hommikul nelja paiku, kuigi päike tõuseb
alles kell 8.
Meie saabusime baaslaagrisse 15. septembril, ning arvasime,
et jõuame septembri lõpul eemärgile: kaalusime, et kui ikka
hommikul vara pimedas taskulampidega minema hakata, siis
peaks pilvede saabumise ajaks kolme paiku päeval juba alla
tagasi jõudma. Nii arvasime meie, tegelikud olud tegid
oma korrektuuri.
Veel 701 meetrit
Kuhu alla te pidite selle poole päevaga siis veel jõudma,
et kartma lõite?
Tipust 700 meetrit allapoole, kolmandasse laagrisse,
sealt, kust viimane tõus alguse saab. Kõrgmägedes ronides
pannakse paika laagrite hierarhia. Nii ka seekord. 6400
meetri kõrgusel asus 1. laager, 7100 meetri kõrgusel teine
ja 7500 meetri peal 3. laager. Sealt jäi siis tipuni veel
701 meetrit. Iga ekspeditsiooni ülesanne on viia järk-järgult
nendele laagriplatsidele oma varustus, telgid, magamiskotid
ja toiduained. Seda sellepärast, et tippu ei vallutata kunagi
säärastes kõrgustes ühe hooga, vaid tõustakse tasa ja targu,
vahepeal tullakse allapoole taastuma ja baaslaagrisse varusid
täiendama. Nii sõelutakse nende laagriplatside vahel 2-3
korda, enne kui avaneb võimalus tippu tõusta. Nüüdisaja
mägironijaile viib varustuse üles šerpa, kelle õlul lasub
oma 40kilone kandam, valge mehe seljakotis on samal ajal
kümmekonna kilogrammi ümber, kui sedagi. Meie ekspeditsioon
oli seal tol ajal ainuke, kes ei kasutanud šerpade teenuseid.
Meil puudus selleks raha, ja me ei pidanud seda ka vajalikuks,
sest kavatsesime ise hakkama saada. Vahelaagrite rajamisega
tulimegi korralikult toime. Kuna meil oli telke vähe, jagasime
oma rühma kahekaupa väiksemateks üksusteks. Seetõttu magasid
ühed mingil ööl ühes, teised teises laagris, mõned ka veel
baaslaagris. Sidet pidasime raadiojaamade vahendusel. Säärane
talitusviis on hädavajalik ja ainuõige, sest öine magamine
erinevatel kõrgustel paneb aklimatiseerumise asjad lõplikult
paika. Seepärast on vaja tingimata igas laagris, seega erisugustel
kõrgustel, viibida vähemalt kaks ööpäeva.
Ehk räägiksite aklimatiseerumisest lähemalt?
3000 kuni 5000 meetri kõrgusel on terve inimene
töövõimeline, kui ta on alates 2000 meetrist iga 500 või
vähemalt 1000 meetri järel viibinud nädala, sel juhul ei
teki kõrvalnähte ega kõrgushaigust, millega kaasneb unetus,
isutus ja loidus. Rohkem kui 5000 m kõrgusel võivad tekkida
kõrvalnähud, nagu südamepuudulikkus, kopsuturse, aju- ja
maksaatakid, ka sel juhul kui aklimatiseerumise tsükkel
on läbi tehtud. Nende vältimiseks tuleb uuesti madalamale
tulla, et hiljem uute tingimustega kohaneda — adapteeruda.
Ainult osaliselt on kohanemine võimalik 7000 ja 8000 m vahel.
Üle selle on juba piiritsoon, kus võib vaatamata aklimatiseerumisele
elu ikkagi ohtu sattuda.
Kuidas teil rünnak Cho Oyu tipule õnnestus?
Ega kohe õnnestunudki. Teist korda 2. laagrisse
jõudnud, lootsime järgmisel hommikul vara 3. laagrisse tõusta,
et siis päev hiljem tippu rünnata. See oli 30. septembril.
Aga siis keeras ilma täielikult ära, isegi hommikul sadas
ja tuiskas. Ootasime paar päeva, midagi ei muutunud. Teiste
samas paigas olnud ekspeditsioonide liikmed loobusid ja
läksid baaslaagrisse tagasi. Meie jäime ikka ootele, lootes,
et kui lumelaviinid ära tulevad, saame mõnel varasel hommikutunnil
vahest ikkagi minema hakata. Aga võta näpust! Taipasime,
et sellest ei tule antud olukorras midagi välja. Kuidas
sa aga pöörad otsa ringi, kui nii kaugelt tuldud ja kulutatud
ning eesmärgini vaid 700meetrit. Lootusesäde tekkis uuesti,
kui järgmise päeva hommikul tulid 10 šerpat ühe lõplikult
lahkunud ekspeditsiooni telke maha võtma. Küsisime nendelt
nõu, et kas me tuleme ise tippu tõusmisega toime. Vastus
oli eitav, sest seal olevat sügav lumi, mida me omal jõul
ei suuda läbida. Et ka ilm kübeke paranes, palusime neil
tulla meid julgustama. Kaks meest olidki nõus. Neil oli
aega ja ka hinnas jõudsime kokkuleppele, mis oli küll väga
ränk. Kuid enne läksid nad siiski baaslaagrisse peremehelt
luba küsima. Aumehed, müts maha nende ees! Järgmisel päeval
2. laagrisse tagasi naastes teatasid nad, et kaup jääb katki.
Peremees ei andnud luba. Õige ka. Kui olen sind tellinud,
siis teeni mind. Kust võtan asendaja, kui palgatud šerpaga
peaks teiste pärast midagi hullu juhtuma?
Ja nii jäigi käimata!?
Sedakorda küll! Et ilm püsis endiselt sajune, laskusime
baaslaagrisse. Pidasime sakslastega läbirääkimisi. Nemad
kavatsesid tõusta 11. oktoobril koos šerpadega. Otsustasime,
et nendega ühel ajal liikudes on ikkagi moraalne tugi olemas,
kuigi šerpadelt otsest kandja abi ei saanudki loota, nad
polnud meie teenistuses.
Ja siis, nii ootamatu kui see ka ei tundu, täpselt ennustatud
5. oktoobril, lõppes mussoon, taevas oli nagu luuaga pilvedest
puhtaks pühitud nii öösel kui päeval. Kuigi samas muutus
ilm 10 kraadi külmemaks ja algas talv, võis kohe minema
hakata. Et meil hakkas Nepaali viisa lõppema ning mäe all
istumine ja tegevusetus olid meeleolu nullistanud, pidime
“mäe ära tegema” kindla peale. Kas koos 11. oktoobril plaanitud
saksa ekspeditsiooniga? Aga kui sel päeval ka ei ole ilma?
Et seda ohtu vältida, ja et ülemistes laagrites polnud kõikide
jaoks ka telke, läksid kaks meie meest, Tarmo Riga ja Arne
Sarapuu, varem teele ja jõudsid tipule 9. oktoobril. (Šerpade
jutt sügavast lumest ja üksi mitte toime tulekust osutus
valeks.) Margus Proosil, Raivo Plumeril ja minul õnnestus
Cho Oyu tippu jõuda kaks päeva hiljem. Kolmel jäi viimane
tõus pooleli, sest tervis tõrkus seda kannatust üle elama.
Kaks inimest ei taastunud pärast tõusu 2. laagrisse (7100
m) enam piisavalt ka baaslaagris, et sealt uuesti kõrgemale
minna.
Mis tunne oli nii kõrgel seista?
Polnudki mingit tunnet. Külm ilm ja tugev pinnatuisk
viisid mõtted soovile kiiresti tagasi saada. Mul oli seljas
8kordne ihukate, sealhulgas kaks sulejopet, mille õmblused
olid teibitud, et tuul nõelaaukudest sisse ei puhuks. Kui
aga rohkem tuulevarju ülesannet täitva seljakoti õlgadelt
ära viskasin, et sealt Eesti lipp välja võtta, tundus nagu
oleksin alasti. Tuul lõikas igast ihupoorist läbi.Vaade
oli aga ülev. Ühel pool Himaalaja hiidahelik koos 30 kilomeetri
kaugusel valendava Everesti tipuga. Teiselt poolt mustendas
vastu Tiibeti kiltmaa.
Inimtaluvuse piiril
Hapnikumaskid olid teil ikka peas, ega inimene nõnda
hõredat õhku ju nii kergesti ei talu?
Kõik oleneb organismist ja aklimatiseerumisest.
Ronimine, kuigi väga aeglasel sammul — üksteise võidu sinna
keegi ei aja —, on ju ränk töö. Tõsi, osa tippu minejatest
kasutab hapnikumaske, välja arvatud šerpad, kes on mägedes
sündinud ja sealsete oludega juba geenide toel ammustest
aegadest kohanenud (seljas on neil aga siiski hapnikuballoon,
et hädist kultuurinimest vajadusel turgutada. Meie lootsime
oma aastate jooksul omandatud püsiaklimatsioonile ja muidugi
kohapealsele kohanemisele. Hapnikuvarude kaasavedamine on
tülikas ja kallis. Ja ega tippu jõudmisel tekkinudki lisahapniku
tarvidust. Kuigi avariiolukorras oleks see olnud hädavajalik.
Muidugi, kui oled juba 7500 m kõrgusel, on kurnatuse
aste üsna suur. Seal on hapnikku 2,5 korda vähem kui merepinnal,
öösel ei puhka korralikult välja ja toiduainetest ei omanda
organism piisavalt energiat. Kestval viibimiselsäärastes
oludes ei jätku hapnikku, et toitaineid korralikult omastada.
Niisugusel juhul hakkab organism kasutama oma sisevarusid.
Inimene kõhnub ja hakkab hävitama oma otseseks elutegevuseks
vajalikke energiaallikaid. Sellega peab arvestama. Rohkem
kui 8 km kõrgusel ei tohi seetõttu viibida üle 2-3 päeva,
olgu inimene nii treenitud kui tahes.
Ütlesite, et kaheksakordne riietus ei pidanud tuult ja oli
üsna alasti tunne. Mida teevad siis veel vaesed varbad,
mis tavaliselt kipuvad maa pealgi kõige enam külmetama?
Varbad külmetavad kogu aeg. Mõtled vaid, et ehk
pole külm jõudnud neid veel ära näpistada. Tõsi, jalgade
kaitseks teeme enne minekut tõsiseid ettevalmistusi. Saapaid
ise küll ei valmista, need näevad välja nagu slaalomisaapad,
pealt plastmassist, seest mitmekordse sooja voodriga. Iga
mees valib need paar numbrit suuremad ja kasutab spetsaalseid
torbikukujulisi kaitseid, nn. sooje bahhille, mis siis saabastele
peale tõmmatakse, et lumi ja külm sisse ei poeks. Üks soojustukiht
hoiab saapa sees temperatuuri umbes 7 kraadi võrra kõrgemana.
Bahhillid õmbleb meil tavaliselt iga mees ise, poest ostetud
saapavarjud ei ole nii soojad. Aga jalg külmetab ikka, mitte
niivõrd külma pärast, vaid seetõttu, et veri ei käi korralikult
ringi ega jõua varvastesse. Kui varbad muutuvad valgeks,
pole veel kõige hullem, kui aga tumesiniseks, on asi halvem.
Pärast Cho Oyul käimist saan ilmselt lahti kaheksast varbaküünest.
Jõuludeni ajasid varbad veel “pindu” välja.
Kuidas suudab inimene niisugust külmetamist nii pika
aja jooksul taluda? Mägironimine nii kõrgele on
teatud mõttes üldse üks suur kannatusterada. Juba viiest
kilomeetrist kõrgemal on pidevalt ebamugav. Aga meile on
see üks eneseteostuse moodus, nagu ühele maratonidistantsi
läbimine, teisele jalgratta mitmepäevasõit või kolmandale
klaverimäng 10 tundi päevas. See on ju kannatus, kui magad
lumele pandud telgis, kus lakke kondenseerunud hingeõhus
leiduv külmunud veeaur sulades sulle kaela tilgub, kui lamad
tegevusetult kitsaste presentseinte vahel, pimedas ja külmas,
kui oled paar-kolm nädalat pesemata... Aga seda ei tohigi
teha, sest rasva ei tohi nahalt eemaldada. Siis nahk lõheneb,
nägu tursub, huuled pragunevad ja näpuotsad on nii hellad,
et ei saa enam nööpegi kinni. Kõige parem on igal õhtul
enne magamist määrida rasvase kreemiga oma higistanud nägu
ja musti käsi. Ka hambapesu on väga tülikas.
Kohalikud tiibetlased, kes käivad sõna otsese mõttes
kaltsudes ja kütavad parematel päevadel oma telki vaid jakisõnnikuga,
ei pese peaaegu kunagi. Elamine 4500 meetri kõrgusel, eeskätt
sealsed klimaatilised tingimused, ei võimalda seda. Kord
aastas mingi rituaali pärast nad seda kusagil mägijões siiski
teevad. Kui jutt juba tiibetlastele läks, siis tundub, et
neil pole küll mingit pistmist Tiibeti kõrgkultuuriga. Tõsi,
kultuurikandjad, mungad ja laamad, võrsuvad tänapäevalgi
nende hulgast. Selleks valitakse spetsiaalse otsingusüsteemi
järgi laste seast välja andekamad jõmpsikad, kes saadetakse
kloostritesse õppima. Kellele niisugune au osaks langeb,
see ongi õnneseen ja teiste poolt väga lugupeetud.
Mis sunnib inimest teadlikult, kuigi ajutiselt, mööda
kannatusterada käima?
Inimene harjub kõigega ja aastatega on kujunenud
sellest elamisviis. Tavaliselt tutvume pärast mäeotsast
alla tulemist ka kohapealsete vaatamisväärsuste ja elu-oluga.
Näiteks paar aastat tagasi, kui Ameerika kontinendi kõrgeimal,
ligi seitsmekilomeetrisel Aconcagua tipul käisime, saime
näha Argentiinat ja Brasiiliat ennast. Vaevalt et ma muidu
sinna oleksin sattunud. Nii et sedalaadi eneseteostus ja
teatud määral ka edukuse taotlus annab võimaluse reisida,
maailma näha ja ennast harida. Seekord avanesid võimalus
ringi vaadata Nepaalis, Tiibetis ja Indias, kustkaudu läksime
ja tulime.
Tuule
jahutav mõju |
Tuule
tugevus |
Välistemperatuur |
Tuuletu |
+10 |
+5 |
0 |
-5 |
-10 |
-15 |
-20 |
-25 |
-30 |
2,5
m/s |
+8 |
+4 |
-3 |
-9 |
-14 |
-19 |
-24 |
-30 |
-36 |
5
m/s |
+6 |
+2 |
-6 |
-13 |
-18 |
-23 |
-27 |
-35 |
-42 |
7,5
m/s |
+4 |
0 |
-9 |
-17 |
-22 |
-27 |
-31 |
-40 |
-48 |
10
m/s |
+2 |
-3 |
-12 |
-21 |
-26 |
-31 |
-35 |
-45 |
-54 |
13
m/s |
0 |
-6 |
-15 |
-25 |
-30 |
-35 |
-39 |
-50 |
-62 |
15,5
m/s |
-2 |
-9 |
-18 |
-29 |
-34 |
-39 |
-43 |
-55 |
-68 |
18
m/s |
-4 |
-12 |
-21 |
-33 |
-38 |
-43 |
-47 |
-60 |
-74 |
20,5
m/s |
-6 |
-15 |
-24 |
-37 |
-42 |
-47 |
-51 |
-65 |
-80 |
Kõrgus Aklimatiseerumise ja adaptatsiooni
tsoonid erisugustel kõrgutel meetrites mäestikes
tagasi esilehele ...
|
|
|