1 / 1 9 9 8   J A A N U A R
h o r i s o n t
   
   
I N I M E N E L O O D U S U N I V E R S U M
MIS ON DUTROA ?
SIRJE ANNIST
ajaloolane


Praegusaja inimene olevat kohutavalt uudistenäljane ja vajavat igapäevast globaalset infoportsu, mille hankimine kõikseltsi kanalite abil on tal ka täiesti võimalik. Paarsada aastat tagasi oli aga lihtinimesel, kui ta polnud just meremees või kaupmees, võrreldamatult vähem võimalusi midagi teada saada kaugetest maadest - millised taimed seal kasvavad, kes seal kahel või neljal jalal ringi liiguvad. Inimeste himu teada saada ja vajadus teadasaadud asju teistele edastada olid aga ka siis olemas.

Maadeavastustega laienev maailm suurendas kirjelduste hulka, kuidas "seal kaugel" elavad inimesed (kes on ise veel püsti paganad ka!), kui veidrad ja "meist siin" erinevad on nende kombed. Taoliste, nn. eksoodikirjelduste hulka kuulub ka järgnev kirjatükk ühest 1720. aasta saksakeelsest kalendrist, mille nimigi - "Curiositeten-Calender" - näitab, et ta oma lugejate janu imevärki asjade järele pidi kustutama. Eesti Ajaloomuuseumi arhiivis olev kalendrifragment on kuulunud Rootsis aadlitiitli saanud Tallinna raeisandale ja kaupmehele von Drentelnile (selles on sissekanne poja sünni kohta ja arvukalt Tartu, Narva, Riia, Lüübeki, Amsterdami ja Peterburi partnerite nimesid). Tõlgituna kõlab lugu ise järgnevalt:

Taimest DUTROA ja selle imetabasest mõjust

See Dutroa on Ida-India1 tavaline taim, mis kasvab kõikjal väljadel. Tema lehed on odakujulised ja ümberringi sakilised nagu karuputkel ja peaaegu sama suured. Tal on pikisuunas palju soonekesi, ta on peaaegu maitsetu, mahlane ja pisut mõru ning tal on lõhn nagu rõikal. Selle taime õied on värvi poolest peaaegu nagu rosmariini õied ja neist jääb ümar kupar nagu mooni õitest, mis on täis seemneid nagu melonil. Kui inimene neid söögi või joogi hulgas tarvitab, kaob tal mingiks ajaks mõistus, ta muutub täitsa narriks, naerab ainult ja ta ei märka ega tunne ära ega mõista midagi, ka seda mitte, mis tema juuresolekul sünnib, ükskõik, mis see olgu. Mõnikord paneb see inimese nii kõvasti magama, nagu ta oleks surnud ja see võib kesta kuni 24 tundi, kui tal sel ajal külma veega jalgu pesta, siis tuleb ta jälle teadvusele. Seda rohtu tavatsevad indiaani2 naised oma meestele sisse anda ja teevad seda sageli, kui nad oma armukestega meelt jahutada tahavad. Kui nad mehele on seda rohtu sisse andnud, ei pelga nad ka tema juuresolekul oma himusid rahuldada. Ja nad sikutavad meest koguni habemest, nimetavad teda sarvekandjaks ja teevad temaga veel vempe ja kuigi mees seda kõike näeb, ei mõista ta sellest ometi mitte ja ei ütle ka midagi, vaid naerab ja peab end ülal nagu narrilane ja pöörane. Aga kui ta jälle enese juurde tuleb ja tema aeg läbi on, ei tea ta millestki, vaid arvab, et ta on maganud. Ka orjad ja pärisorised teenijad tavatsevad seda rohtu oma peremehele või -naisele sisse anda, et teda röövida. Sest kui nad märkavad, et rohi on mõju avaldanud, on nad kindlad ja võivad kõik kastid ja kirstud lahti murda ja varastada, mis neile meeldib. Seda Dutroad võib aga ainult ettevaatusega tarvitada, sest ta on mürgine, nii et kui mõnele liig palju sisse anda, maksab see tal elu, olgu siis, et kohe vajalikku vasturohtu pruukida. Ida-Indias on küll kõvasti keelatud, et seda rohtu ei tohi külvata ega pruukida. Hoolimata sellest keelust tehakse selle abil ometi palju sulitempe ja seda pruugivad mõnikord ka suursugused inimesed, kes seda ise kõige kõvemini keelavad.


1 da-India on Ees- ja Taga-India ning Malai saarestiku varasem üldnimetus, vastandina Vahe-Ameerika saarestikule, mida nimetati Lääne-Indiaks.
2 18. sajandi alguse saksa keeles ei eristatud veel alati indialast ja indiaanlast, viimased saidki ju oma nime eksituse tõttu.

Kirjeldatu õiglasemaks hindamiseks tuleb arvestada, et praegu on meil kõigest, mida me ise reaalselt näinud pole, adekvaatne pilt, mille me oleme saanudki pildina - raamatufotost, televiisorist, kinost, arvutist. Meil pole vaja seda endale kujutleda. Varasemate sajandite kirjeldus oli aga eelkõige sõnaline, millest igaüks ise oma fantaasias pidi pildi looma. Ja ega kirjeldajalgi kerge olnud kauget ja ennenähtamatut tajutavaks muuta. Võõrast taime võrreldi sel puhul tavaliselt mitme tuntud kodumaise taimega (samuti võrreldi linde/loomi - lõukoer ja jõehobu on niisugused "tundmatu tuntu kaudu" võrdlusest tulnud nimed). Nii kokku pandud tervik oli täpsusest muidugi kaugel, seetõttu kerkibki küsimus, mis hirmsast taimest siin juttu on. Ajaloomuuseumi päringule vastasid lahkelt ja põhjalikult Washingtoni Loodusteaduste Ajaloo Muuseumi kuraator Dan H. Nicolson ja New Yorgi botaanikaaia referent Serena D. Gomez - tegu on ühe ogaõunte mürgise perekonna esindajaga.


tagasi ...

Horisondi e-post - horisont@datanet.ee
webmaster